مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خودسازي موفق چگونه حاصل مي شود
براي خودسازي موفق توجه به چند نكته ضروري است:خودشناسي درست به خوبي قابليت ها و تواناييها و استعدادهاي خويش راشناختن و برنامه صحيح و منظم داشتن. در برنامه ريزي بايد بسيار دقيق وحساب شده عمل نمود و امور زير را در نظر داشت:
1) واقع گرايي: برنامه بايد متناسب با توان واقعي باشد، به عبارت ديگر؛بسياري از اوقات شكست در اجراي برنامهها به خاطر آن است كه بيش از حدسنگين و توان فرساست.
2) جذابيت: در برنامهريزي به كيفيت بيش از كميت بايد اهتمام داشت ؛ مثلابه جاي آنكه انسان تصميم بگيرد همه روزه صبحگاهان يك جزء قرآن بخواندميتواند آن را حتي به يك صفحه تقليل دهد، ولي كوشش كند آن را جدا باحال و توجه كامل و تدبر در معاني تلاوت نمايد. همچنين بكوشد نمازهايخود را با حضور قلب و توجه بخواند و... .
3) تدريج: در برنامهريزي بهتر است انسان از حداقل آغاز كند ولي در انديشهگسترش و افزون سازي آهسته و آرام آرام باشد؛ مثلا اگر از اول خواندن نمازشب بر او سخت و دشوار مينمايد بنا داشته باشد كه فقط يك ركعت وتر رابخواند و پس از يك هفته دو ركعت شفع را هم اضافه نمايد و پس از مدتي 8ركعت ديگر نافله شب را.
4) رعايت مراتب و مراحل: در روند خودسازي بايد مرتبه به مرتبه به پيشرفت و از آغاز نميتوان همه مدارج كمال را يك مرتبه سير نمود؛ مثلا بهتراست انسان ابتدا از انجام واجبات و تحفظ بر شرايط و جزئيات آنها شروع كندو در كنار آنها به ترك محرمات بپردازد و همواره بر نيفتادن در دام هواهاينفساني جديت كند و پس ازمدتي كه اقاليم سبعه عالم ملك خويش (اعضايبدني) را تحت قانون شرع در آورد به انجام مستحبات و ترك مكروهاتبپردازد. نيز پس ازمدتي به ملكوت وجود خويش نظر افكنده وسعي در ريشهكن ساختن ملكات رذيله و تخليه وجود از خبائث كند و پس از آن عباداتظاهريه رابه قلب سرايت دهد و با حضور قلب نماز بخواند و درآن درجاتگوناگون حضور را سپري كند.
5) عزم و استواري: پس از تنظيم برنامه با ملاحظات فوق با اراده قاطع برانجام آنها ايستادگي كند ونفس خود را از طفره رفتن و كسالت ورزيدن باجديت تمام باز دارد.
6) استعانت و توسل: براي موفقيت از خداوند بزرگ همواره استمداد جويد وبه ائمه اطهار(ع) متوسل شود.


7) بكارگيري روش مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه و معاقبه.
8) پيروي از الگوها: مانند اهل بيت(ع) و علماي بزرگ اخلاق. ضمنا برايآگاهي بيشتر به «چهل حديث» و «آداب الصلوة» امام خميني(ره) مراجعهنماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.